2015-04-07
Piosenki na pierwszy taniec i rady dla Narzeczonych

Pierwszy taniec weselny Młodej Pary to jeden z najważniejszych momentów wesela. Aby pozostał on w pamięci zarówno Państwa Młodych, jak i gości na lata, warto nie tylko dołożyć wszelkich starań, by wyglądał efektownie, ale także nie popełnić gafy podczas wybierania piosenki.

Pierwszy taniec weselny to jeden z ważniejszych i zapisanych w tradycji momentów wesela. To chwila, w której Państwo Młodzi tańczą ze sobą po raz pierwszy już jako małżeństwo, zwykle będąc jedynymi osobami na parkiecie. Nie trzeba chyba dodawać, że w tym momencie zabawy weselnej oczy wszystkich gości zwrócone są właśnie na Parę Młodą, która pierwszym tańcem symbolicznie rozpoczyna także zabawę weselną. Aby ten jeden z najważniejszych momentów wesela był niezapomnianym przeżyciem, warto odpowiednio się do niego przygotować i upewnić się, że nie popełnimy gaf, które w tej kwestii zdarzają się często. Jedną z nich jest zły dobór muzyki do tańca. Często zdarza się bowiem, ze Państwo Młodzi źle dobierają metrum utworu, styl tańca lub nawet słowa piosenki. Jak zatem uniknąć tych błędów?

1. Wybierz odpowiedni styl tańca

Zastanawiając się nad tym, jak ma wyglądać pierwszy taniec na weselu, trzeba po pierwsze wziąć pod uwagę swoje umiejętności taneczne. Jeśli możemy poszczycić się wysokim stopniem zaawansowania, wybierzmy taniec „z wyższej półki”. Do wyboru mamy tańce takie jak np. walc wiedeński czy rzadko spotykana na weselach, ale bardzo namiętna i uwodzicielska rumba. Jeśli bardzo chcielibyśmy zatańczyć walc wiedeński, ale nasze umiejętności nie są wystarczające – nic straconego! Jak najwcześniej warto rozejrzeć się za kursem tanecznym dla Narzeczonych, który pomoże nam zdobyć kondycję, umiejętności i pewność siebie na parkiecie. Jeśli natomiast umiejętność tańca jest u nas na podstawowym poziomie i nie mamy ochoty tego zmieniać, możemy zdecydować się na romantyczny, efektowny, ale nie tak zaawansowany w formie, jak walc wiedeński, walc angielski. Jest to jedna z najczęściej wybieranych opcji tanecznych na weselach. Z kolei jeśli przez całe życie stroniliśmy od klasycznych tańców i nie w smak nam nauka choreografii przed ślubem, zawsze możemy postawić na opcję „nietypowego” pierwszego tańca – np. w formie odegrania przez Parę Młodą zabawnej scenki przy muzyce albo postawić po prostu na romantyczny i wolny „taniec–przytulaniec”, tańczony do naszej ukochanej piosenki.

 

2. Nie zapomnij o metrum i tekście piosenki

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez Młode Pary jest nieodpowiednie dobranie metrum piosenki do typu tańca lub wybieranie piosenek z tekstem traktującym np. o nieszczęśliwej miłości. W pierwszym przypadku należy pamiętać o tym, że jeśli chcemy zatańczyć walca, musimy szukać piosenki w metrum walca, czyli ¾. Nie jest to znowu takie proste, gdyż większość popularnych piosenek o miłości ma metrum 4/4. Jeśli natomiast wybrana przez nas, ukochana piosenka nie jest w odpowiednim metrum, będziemy musieli postarać się o jej przearanżowanie, np. przez zespół weselny. W kwestii tekstów należy wspomnieć o kilku piosenkach, które stanowią swoistą „klasykę” wpadek weselnych. Takie wpadki zdarzają się głównie przy wyborze piosenek z obcojęzycznymi tekstami, jednak niekiedy można spotkać się również z błędnym wyborem utworu nawet w naszym ojczystym języku. Do sztandarowych przykładów należą takie piosenki, jak utwór „I will always love you” Whitney Houston (soundtrack z filmu „Bodyguard”), który traktuje o niemożności bycia razem i w konsekwencji – rozstaniu, czy też polski hit zespołu 2+1 pt. „Windą do nieba”, który poświęcony jest ślubowi branemu z konieczności, bez uczucia. Jak zatem nie popełnić błędu przy wyborze piosenki? Po pierwsze starajmy się zrozumieć słowa. Jeśli napotkamy na barierę językową, warto poprosić kogoś o przetłumaczenie nam tekstu lub skorzystać z internetowego translatora. W sieci znajdziemy także strony, na których zamieszczone są już gotowe tłumaczenia piosenek. Jeśli natomiast tekst jest dla nas w pełni zrozumiały na płaszczyźnie językowej, starajmy się także zagłębić w przesłanie jego autora - zastanówmy się, czy np. nie jest ironiczne lub metaforyczne. Poniżej mała podpowiedź co do tego, jakie piosenki nadają się jako podkład do pierwszego tańca.

Przykładowe piosenki w języku polskim:

  •     Anna Jantar - Moje jedyne marzenie (inaczej nazywane „Przetańczyć z Tobą chcę całą noc”)
  •     Czerwone Gitary - Słowo jedyne - Ty
  •     Seweryn Krajewski - Wielka miłość
  •     Eleni - Tylko w Twoich dłoniach
  •     Farba - Chcę tu zostać
  •     Kancelaria - Zabiorę Cię właśnie tam
  •     Kayah i Krzysztof Kiljański - Prócz Ciebie nic
  •     Krzysztof Krawczyk - Bo jesteś Ty
  •     Lady Pank - Zawsze tam gdzie Ty
  •     Natalia Kukulska - Zakochani
  •     Pectus - To co chciałbym Ci dać
  •     Sławek Uniatowski - Kocham Cię
  •     Urszula – Dmuchawce latawce wiatr
  •     Zbigniew Wodecki - Oczarowanie

 

Przykładowe piosenki w języku angielskim:

  •     Bill Medley & Jennifer Warnes - (I’ve had) The time of my life
  •     Bryan Adams - Everything I do (I do it for you)
  •     Bryan Adams - Heaven
  •     Bryan Adams - Wherever You go, whatever You do
  •     Bryan Adams – Have you ever loved a woman
  •     Cleo – Love was made for us
  •     Dana Glover – It is you I have loved
  •     Ed Sheeran – One
  •     Elvis Presley – This is our Dance
  •     Elvis Presley – Only you
  •     Holley Maher – Perfect Day
  •     Foreigner - I want to know what love is
  •     Goo Goo Dolls – Iris
  •     Jennifer Rush - The power of love
  •     One Republic – All this time
  •     Richard Marx - Right here waiting
  •     Rod Stewart - When I need you
  •     Rod Stewart - Have I told you lately (that I love you)
  •     Savage Garden - Truly madly deeply
  •     Shania Twain – Forever and for always
  •     Shania Twain and Bryan White – From This Moment On
  •     Whitney Houston – I have nothing
  •     Whitney Houston – You light up my life

 

Przykładowe utwory klasyczne:

  •     Johann Strauss – Nad pięknym modrym Dunajem
  •     Dmitri Shostakovich – The second waltz

 

Katarzyna Rydz